Adaugă
Publicitate

Prezentare

La discuţiile ce au avut loc la Colocviului : Scriitorii Români Canonici şi Reforma Curriculară, eveniment anunţat de site-ul nostru, au luat parte profesori universitari şi preuniversitari din mai multe zone ale ţării, precum Bucureşti, Braşov, Timişoara, Sibiu, Cluj, Bacău, Buzău ş.a. Invitatul special al colocviul a fost domnul profesor Paul Cornea, profesor asociat al Facultăţii de Litere din Bucureşti. După cum am menţionat în anunţul făcut cu privire la desfăşurarea evenimentului, discuţiile au avut două teme centrale. Prima, Etic şi estetic - perspective la începutul secolului XXI, discuţie moderată de prof. Andrei Bodiu, decanul Facultăţii de Litere din Braşov, iar cea de a doua, Ştiinţele socio-umane în didactica literaturii române, discuţie moderată de prof. Caius Dobrescu, profesor al Facultăţii de Litere din Bucureşti. Printre premisele primei părţi ale discuţiei s-au aflat ideea unei perspective interdisciplinare şi ideea de asimiliare a unor noi metode didactice care să permită elevilor libertatea de argumentare. Cea din urmă a ridicat numeroase probleme marea majoritate axându-se în jurul utilităţii literaturii şi ‘drumului' pe care literatura îl ia în societatea contemporană. S-a constatat că tendinţa actuală în cadrul şcolilor este una a autorismului, adică a unui model politc pe care elevii ar trebui să-l urmeze. Acest lucru se datorează, din pacate, incapacităţii unor cadre didactice de a renunţa la metodele tradiţionale de predare ce se bazează pe memorare şi reproducere, şi utilizarea unor metode moderne ce se bazează pe o gândire critică. S-a pus în discuţie posibilitatea corelarii literaturii cu alte discipline, cum ar fi muzica, cinematografia etc. care ar putea ajuta la dezvolatarea argumentării atât de necesară în cadrul societăţii. Tot în această direcţie s-a discutat şi despre posibila existenţă a organizarii unor cercuri de lectură, atât pentru elevi, cât şi pentru profesori. În cazul profesorilor aceste cercuri se derulează deja în cadrul ANPRO. În cea de-a doua parte a discuţiei accentul a fost pus mai mult pe capacităţile de predare ale profesorilor. Obiectivul principal al fiecărui cadrul didactic ar tre să fie acela al contextualizării. Rolul profesorului de limba şi literatura română este acela de a-i ajuta pe elevi să înţeleagă un text literar într-un context social. Operele literare cu care elevii se confruntă trebuie să fie înţelese ca nişte simulatoare de experienţă. Nici internetul nu a fost uitat în cadrul acestui colocviu, nemulţumirile profesorilor de limba şi literatura română apărând mai ales din cauza acestuia deoarece astăzi din ce în ce mai mulţi elevi apelează la internet pentru a putea afla informaţiile necesare cu privire la diversele opere literare. Se pare că dintr-o disciplină cu un statut bine stabilit, literatura a început să fie ‘detronată' de disciplinele cu caracter tehnologico-informaţional ca informatica. Cu toate că numărul cărţilor de literatură vândute nu este mare, totuşi se pare că ceea ce citesc elevii pe internet este cantitativ mai mare faţă de cât se citea în epoca comunistă. Concluziile la care au ajuns profesorii în urma acestei întâlniri sunt acelea că trebuie să utilizeze noile metode didactice ale gândirii critice şi să încerce să dobândească ei însuşi informaţii din diferite domenii (muzica, istorie, antropologie literară etc.)acestea ajutându-i la o mai bună comunicare cu elevii.

Urmează în Braşov 6377

Această facilitate este accesibilă în fiecare pagină de tip eveniment, entitate sau comunicat, în zona informaţiilor rapide de sub titlul articolului.

Vezi mai multe